מטבחים, 24.08.2014

מעצבים מדברים מודרניזם או מה עומד מאחורי העיצוב המודרני

נתבקשתי לכתוב כתבה לאתר  על מטבחים בעיצוב מודרני. תיארתי מה זה מודרניזם, מה המאפיינים, איך זה בא לידי ביטוי בעיצוב בכלל ובעיצוב מטבחים בפרט.

אך פתאום מצאתי את עצמי עם שאלות. האם יש קשר בין חיי היומיום שלנו, בין התרבות בה אנחנו חיים לבין הקו העיצובי שמאפיין את התקופה שלנו? האם יש קשר בין מודרניזם בעולם האדריכלות לבין עולם האופנה?

עיצוב מודרני – איך בעצם הוא נולד. מה בחיים שלנו, בהתנהלות שלנו הוליד את הקווים הנקיים, המינימליזם, הקווים הישרים, השימוש בצבע הלבן וכו'… או שאולי אין קשר.

סקרנית ומרותקת החלטתי לחקור את העניין ולשאול לדעת חכמים שמתעסקים בנושא מכל מיני זוויות. פניתי לאדריכל ( מיקי כתר) ל 2 מעצבים (רועי אמויאל וניר יפת) ולסטייליסטית (דנה נקר פוגל, שלמען גילוי נאות היא גם הבת שלי)  וביקשתי את התייחסותם לשאלה..

גיליתי עולם ומלואו! זוויות ראיה מרתקות דומות ושונות… למדתי והחכמתי ועדיין ממשיכה. אם בין הקוראים יש עוד דעות ורצון וצורך להוסיף, אשמח!!!

מיקי כתר –  אדריכל בסטודיו M2  אדריכלים

עיצוב מודרני, נקי, שקט, מאופיין בפונקציות פרקטיות, שהן נקיות, נטולות קישוטיות וחפות מרצון להתייפייף.

יש בעיצוב נקי ומודרני, שקט-עצמתי, ושקט הוא דבר שאנו זקוקים לו יותר ויותר. אבל בפשטות: יש מי שמתחבר ואוהב ויש מי שלא.

יש הרואים בקו עיצובי 'מודרניסטי' קו 'קר', אבל זה לא כך. זה אומר שהו ה 'קר' מתאים לחלק מהאנשים וחלקם, תתפלאו, אינם קרים כלל ועיקר.

מדוע יש המתחברים לקו מודרניסטי- זאת איני יודע, אבל גם ה 'למה' אינו משנה. מה שחשוב שבחירת קו עיצובי משרה עלינו את האווירה שאנו רוצים לקבל בביתנו.

נדמה לעיתים, שיצירת קו עיצובי נקי ומודרניסטי, כפי שהוא מכונה בפי רבים מאיתנו, היא פשוטה לתכנון ועיצוב, אבל האמת שלא כך הדבר. יצירה של  אמירה עיצובית

שקטה, עם מגוון שילובי חומרים מצומצם, היא דורשת דיוק. אולי אוכל להשוות את זה לעולם האוכל. קל, לכאורה, לבשל תבשיל מלא בתבלינים וקשה יותר לבשל תבשיל

עם תבלינים מועטים אבל מדוייקים.

אמר כבר אחד מגדולי האדריכלים, מיס-ואן-דה-רוהה, שצורה עוקבת אחרי הפונקציה ולא להיפך. ז"ת הפרקטיות של הפונקציה, כמו ארון או שידה או כוננית או כל אלמנט

אחר, היא שיוצרת אותו ולא העיצוב שלו שמכתיב את הפונקציה. מעניין ונקודה למחשבה.

רועי אמויאל –  מעצב פנים ומרצה בסטודיו 6B הום סטיילינג

אז מה בעצם הוליד את המודרניזם?

המודרניזם התפתח מתוך קדמה ונאורות של האדם, כתוצאה מהתפתחויות טכנולוגיות במאה ב-19 שבאו לפשט את חיינו, כך גם העיצוב המודרני- הגיע במטרה לפשט את חללי הבית.

כחלק מהמודרניזם החל להתפתח בשנות ה-70 המינימליזם כאמצעי ביטוי. כפי שתקופות אחרות בעברנו היו ידועות בעומס עיצובי,תקופה זו התבטאה בניקיון עיצובי, השואפת לבטל את כל הקישוטים מהחלל, לפשט אותו לצורות גיאומטריות, לצמצם את כמות הפרטים וחפצים ולהשתמש באור ככלי עיצובי, דבר שלא היה בתקופות קודמות. הניקיון בעיצוב מינימליסטי מתבטא בניקוי של כל האלמנטים המיותרים מהסביבה הביתית, דוגל במיעוט חפצים והרחקה של חפצים ,מיון וצמצום של כל החפצים שאינם בשימוש וקובע את הלבן על גווניו כצבע השלט בבית.

ניר יפת –  מעצב פנים ומעצב תעשייתי

אני בוחר שלא לעשות קישור בין המודרניזם והמינימליזם לתקופה שבה אנו חיים , למרות שהם מאוד קשורים זה בזה ובייחוד במציאות של היום. אם נתייחס למציאות שבה אנו חיים היום אז ברור שאנשים מחפשים "שקט" במלוא מובן המילה . החיים הלחוצים , הטובעניים והמצב הביטחוני שאנו חווים בשגרת היום יום דורשים שקט, רגיעה ומצב של שינוי מצב צבירה ברגע שאדם נכנס לביתו. הוא רוצה לשבת להירגע , לשנות אווירה, שיהיה לו נוח בבית כולו ובכל מקום שבו יישב לנוח, בבית של עצמו .

אני לא אומר ש"אובר דיזיין " הוא דבר לא טוב, יש אנשים שאוהבים את זה , להעמיס את החלל, לרבות סגנונות ומה לא, אני פשוט לא מתחבר לזה ויהיה לי קשה מאוד להתחבר ללקוח כזה , אבל אם בכל זאת לפחות הכימיה בינינו תהיה טובה , אדאג לעשות את זה בצורה הטובה ביותר, להדריך את הלקוח במה מותר ולמה כבר מוגזם, שכך לפחות תהיה הרמוניה בין כל השילובים ושה"עומס" יהיה נכון , כך לפחות מנעתי עוד "מפגע עיצובי".

לדעתי היום , אנו המעצבים והאדריכלים, נוטים יותר לפחות עיצוב צעקני ועמוס בפרטים ויותר בעיצוב נקי ואסתטי , עיצוב שמתקשר עם הסביבה ולמשתמש בחלל. לא מעט אני גם נתקל בעיצובים שלא לוקחים בחשבון את בעלי הדירה ומעמיסים עוד ועוד על החלל , דבר שכבר מאבד את הטעם הטוב בעיצוב ובלחיות בבית שכזה.

לכל אדם יש את הסגנון שלו ולא לכולם זה מתאים סגנון העיצוב המודרני. יש כאלו שייראו את הקווים הנקיים באדריכלות ואת הניקיון כמשעמם וקר ויש כאלו שיעריכו את המבנה ואת הקיר עם גופי התאורה ובמיקומים הספציפיים שנבחרו להם, מה שניצב לידם והדרך שבה נבנו ובהקשר למה ויתפעלו מהם כל יום מחדש. עיצוב נקי ומודרני לא חייב להיות קר ומשעמם, השילוב בין החומרים, החומרים הקרים והחמים, המתכת והעץ למשל הם אלו שאמורים במינונים הנכונים ובמקומות המפתיעים והמרגשים ליצור את ההרמוניה המושלמת והחמימות במידה הדרושה תוך כדי שהם מותאמים לאופי המשתמשים בחלל, בבית.

במטבחים היום , לפחות בתשעים ותשע אחוז מהפרויקטים שלי, אנשים מחפשים קווים ישרים ונקיים, שלא רואים ידיות ושיהיו מתוך החומר עצמו ושהכל יהיה מוסתר. אם ניזכר בתקופות של כמה שנים אחורה, פעם היו קונים מדיח משאירים מקום בין הארונות בכדי להכניס אותו  ופתאום יש מדיח שתקוע באמצע המטבח ובולט מאוד לעין. זה לדוגמה דבר שהוא לא יפה בכלל בעיני ומיותר.

בסופו של דבר בשיטת העיצוב של היום ובכל הבתים שאני מתכנן היום ואפילו בעבר, כאשר המטבח, פינת האוכל והסלון נמצאים בחלל אחד ופתוח, יש לנו ריבוי פונקציות חומרים ואביזרים בחלל אחד – מטבח עם כל הארונות והאביזרים שלו , אי עבודה עם או בלי כסאות ישיבה, פינת אוכל וכסאות סביבה, ספות ישיבה בסלון, שולחן סלון , מזנון ועוד מיני אביזרים, מן הנדרש שנתייחס לתמונה הכוללת ולא ניצור רעש בעיניים וניתן לכל האביזרים והמוצרים המכילים את החלל לאט לאט לקפוץ לעין ולהרשים את עיניי המתבונן בצורה , רגועה, אסתטית ומזמינה.

דנה נקר פוגל – סטייליסטית, עיצוב מותג 

מודרניזציה?

העולם התעשייתי הוא עולם המורכב מטרנדים אותם טרנדים מלווים אותנו כבר כמעט מאה שלמה אך כמו כל דבר המיועד לשרוד, הטרנדים עוברים אבולוציה עם השנים עד למצב שכבר כמעט לא ניתן לזהותם, אך הבסיס תמיד יהיה שם.

התבקשתי לכתוב על ריהוט מודרני, בתור סטייליסטית של אופנה. ישר נזרקתי במחשבותיי לשנת 1920. לדעתי רוב האנשים לא יודעים, ששם החלה המודרניזציה ויש כמה אנשים שאנחנו צריכים להודות להם על כך (מאוד אפילו). אולי תהליך המודרניזציה היה תהליך שהתבקש לאחר התקופה שקדמה לשנות ה20, תקופה ראוותנית שהטרנדים בה נקבעים לפי עולם המלוכה, תקופה שכמה שיותר הרי זה משובח, תקופה שהאישה עדין כלואה בתוך גופה עם מחוך חונק. תהליך מתבקש אך עם זאת יצר פרובוקציה ענקית. אז מה הקשר אתם שואלים?

השינוי הגדול שקרה בשנות ה20 הוכיח לנו סופית שיש קשר ישיר בין עולם האופנה לבין שאר עולם העיצוב. כנראה שלאנשים פשוט נמאס מסגנון הראוותני וחיפשו מפלט אחר, כזה שיתאים גם לאנשים הפשוטים וגם לא, אחד מהם היה לֶה קוֹרְבּוזְיֶה, אבי האדריכלות המודרנית, הוא שסלל את הדרך לבנייה המודרנית ואחריה לעיצוב המודרני גם בעולם הרהיטים וגם בעולם האופנה וגם בעולם האומנות. השיא של המודרניזציה הגיע לשיאו בשנות ה60 דווקא מעולם האופנה, מה שהשפיע שוב על כל התפתחות העיצוב ומאז ועד היום המודרניזציה לא עוזבת אותנו, רק משתנה..

הקשר הזה שנבנה לאורך ההיסטוריה בין עולם האופנה לבין שאר עולם העיצוב מחזיר אותי למשפט הראשון שכתבתי לכם, טרנדים רבותיי- הטרנד המודרני שהתאים כמו כפפה לאנשי שנות ה20 מתאים לנו עד היום וכל שנה משתנה לו ומתאים את עצמו לשגרת חיינו ואל תתפלאו אם מה שמככב על מסלולי האופנה בפריז, לונדון ומילאנו יתחיל לאט לאט לחדור גם לביתכם, אולי לא בצורת שמלה יוקרתית שתשבור לכם את הכיס אבל בצורת כיסא בעל קווים דומים או אולי מטבח? או אולי ספה עם בד דומה? לכו תדעו…אני מציעה לשמור על ראש פתוח מי יודע מה עולם הטרנדים מתכנן לנו.

דני הנקר : רהיטים לבית | מטבחים מעוצבים | חדרי שינה מעוצבים | ארונות אמבטיה מעוצבים | מיטות זוגיות מעוצבות

בניית אתרים DOTWEB חנות וירטואלית